Retur och reklamation

Ibland blir det inte som man tänkt sig... Men om du vill förebygga returer och är osäker på en produkt får du gärna kontakta oss innan du lägger en beställning så hjälper vi dig så gott vi kan att välja rätt. =)

Ångerrätt

Vi följer distansavtalslagen med 14 dagars ångerrätt. För att ångerrätten skall kunna tillämpas gäller nedan:

  • Varan är i nyskick och får endast provas för att kontrollera dess passform, egenskaper och funktioner. Vid tecken på ytterligare användning kommer en individuell bedömning göras och en passande värdeminskning av varorna tillämpas.
  • Alla etiketter och lappar sitter kvar och originalförpackningen är intakt.
  • Varan skall packas väl och inte ha kommit till skada i transporten när den når oss.
  • Returen skickas inom fristen gällande 14 dagars ångerrätt.
  • Ångerrätten gäller inte produkter som har specialanpassats, ex. en måttsydd torrdräkt eller däckslinor på löpmeter.

Byten

Vi hanterar inga direkta byten. Om du önskar att byta en produkt gör du en retur på denna och lägger en ny beställning på önskad vara. Se info vad gäller returer nedan. När vi har mottagit returen kommer du automatiskt att bli krediterad. Notera att fraktavgifter inte återbetalas.

Returer

Om du vill nyttja ångerrätten och returnera en vara kontaktar du oss via mail@plums.se så hjälper vi dig med fraktsedel för returen. Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda gratis returfrakt utan priset på denna kommer att dras från beloppet som skall återbetalas till dig.

Gör så här:
  1. Kontakta mail@plums.se, ange ordernummer och vara som du önskar returnera. Vi återkommer till dig så fort vi kan med en returfraktsedel.
  2. Packa varorna ordentligt så att de kan komma fram i oskadat skick.
  3. Gå till ett ombud och skicka paketet till oss med hjälp av returfraktsedeln.
  4. Spara inlämningskvittot. Detta är beviset på att du returnerat paketet om det skulle komma bort.

Koppla av några dagar efter du skickat returen. Transporten tillbaka till oss kan ta lite längre tid än när vi skickade paketet till dig. Vi hanterar alla returer i turordning efter de kommer in. Efter en snabb inspektion av varorna genomför vi en återbetalning till samma betalningsmedel som användes vid köpet. Notera att den ursprungliga fraktkostnaden samt returfraktkostnaden inte återbetalas. När returen har blivit hanterad kommer du att få ett e-postmeddelande som bekräftar detta.

Garanti och reklamationer

Produkter du köper av oss ska självklart vara felfria vid leverans men ibland händer det att något är felaktigt. Då kan du reklamera detta enligt konsumentköplagen. För att kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga att det ska ha funnits där när du fick varan. Vid en godkänd reklamation kommer din produkt i första hand repareras. I andra hand ersätter vi den med en likadan eller likvärdig. I tredje hand ersätter vi dig för varan.

Om du har fått en vara med ett fel rekommenderar vi dig att så snart som möjligt maila till mail@plums.se med nedan information:

  • Ordernummer
  • Dina kontaktuppgifter
  • Beskrivning av felet
  • Bilder på felet

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt.